RODZICE A PROFILAKTYKA ZABURZEŃ MOWY Część III

Matki są pierwszymi nauczycielkami mowy. Właściwe, wyniesione z domu wzory mowy i miłość matczyna przejawiana w trosce  o prawidłowy rozwój jest gwarancją, że dziecko będzie mówić poprawnie.

Matka, jako obserwatorka swego dziecka, powinna zauważać wszelkie symptomy nieprawidłowego rozwoju mowy oraz rozwoju aparatu mownego. Szczególnie ważny jest okres wieku przed-szkolnego, gdy czujność rodzicielską usypia fakt, że dziecko nie potrafi jeszcze pisać i czytać. Trzeba pamiętać, że pierwsze trzy lata to najlepszy i jedyny okres wykształcania zdolności mowy. Najmniejsze wątpliwości w tej materii to powód do spotkania się ze specjalistą. Kontrolne badania mowy, słuchu czy zgryzu są bardzo ważne, tak samo jak rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.

(Na podstawie ulotki PPPP w Lublińcu „Zaburzenia mowy”)

 

Jeżeli chcemy zapobiegać nieprawidłowościom rozwojowym mowy, obserwujmy swoją pociechę. Oto kilka wskazówek.

  • Zwróć uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku powinien od -bywać się przez nos. Jeśli dziecko przy oddychaniu ma otwartą buzię, to sygnał nieprawidłowości.
  • By dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć. Jeśli musisz powtarzać polecenia lub prośby wydawane dziecku, sprawdź, co dzieje się ze słuchem.
  • Mówiąc do dziecka, nie spieszczaj form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt.
  • Zwróć uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie zębów. Jeśli masz wątpliwości co do ich budowy, ułożenia, wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty.
  • Karm dziecko piersią jak najdłużej. Pokarmy stałe podawaj łyżeczką, a dodatkowe płyny z kubka z dzióbkiem.
  • Zrezygnuj ze smoczka. Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego połykania pokarmów. Jeśli podajesz dziecku do picia soki lub wodę z cukrem, szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do tworzenia próchnicy zębów.
  • Czytaj dziecku jak najwięcej książek od samego początku. Baw się czytaniem. Modeluj głos, zmieniaj intonację. Dziecko w ten sposób nauczyć się rozpoznawać różne emocje, zanim samo zacznie świadomie ich używać.
  • Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka. Takie ćwiczenia nie muszą być nudne. Niech to będzie zabawa dla mamy i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie razem i to już sukces. O tym, jak prowadzić gimnastykę, możesz poczytać w różnych artykułach i Książ-kach. Powodzenia.